Aloitetaan tämä mun teksti tällaisella pienimuotoisella pohjustuksella. Eli olikin puhetta tuossa salilla muutamien tuttujen kanssa, että alottaisin pitämään yllä vuorovaikutteista keskustelua, jossa olisi pohjana nämä mun reenailut. Tarkoitus on siis saada omaan treeniin vinkkejä ja ajatuksia, sekä jakaa niitä myös muille.
Lyhyt esittely 
Nimi: Samuel
Ikä: 25
Salitreeniä: n. 2,5 vuotta (keskiarvolla 3,5kertaa/viikko, laskettu vuoden ajanjaksolle)+ satunaisesti salibändy veskarin hommat.
"Uutena" lajina Vapaaottelu (aloitettu tammikuussa '10) ja tota treenataan niin paljon kuin vaan mahdollista.
Monipuolinen sporttitausta (joukkue-, yksilölajeja, talviurheilua, teininä penkkiä ja habaa autotallissa, skeittausta jnejne..)
Noniin, siinä riittävästi niitä tietoja ja tietty udella saa jos tuntuu, että sillä olisi merkitystä asian kanssa. Tarkoitus on siis tällä kaikella löpinällä saada myös omista treeneistä merkintöjä ylös kun muuten ei tule tehtyä. Lisäksi pahoittelen, että osa kuvista on _toistaiseksi_ hieman huonolaatuisia. Otin kuvat puhelimella hämärässä valaistuksessa ja etäältä. Hieman parantelin niiden valoisuutta tietokoneella ja yritin tehdä havainnollisia =D taulukoita excelillä niiden pohjalta tueksi. Mitä enemmän mittauksia sitten tulee niin sitä enemmän noista excel taulukoistakin näkee muutosta. Kaikkihan alkoi siitä kun _jouduin_ (todellisuudessa pääsin) mikkelin ammattikorkeakouluun opiskelemaan syksyllä 2007. Kaupunki oli tylsä ja tekemisen puutetta oli. Marraskuun alussa hankin kaupungin "parhaalta/monipuolisimmalta" kuntosalilta treenikortin, jolla pystyin myös treenailemaan vkl Lahdessa. Sen tarkemmin en mene niihin yksityiskohtiin millaisilla treeniohjelmilla tai ruokavaloilla alkuajat puuhastelin, mutta salilla kävin yhtä paljon kuin nykyäänkin ja ruokavalio oli sellainen kuin hyvältä tuntui. Toki palautusjuomia join silleen vähänsen.
Hypätään asian jouduttamiseksi suoraan kesään 2008. Treenasin nelijakoisella ohjelmalla, jonka tarkkoja systeemeitä en enään muista eikä ole missään ylhäälläkään. Ruokavalio oli hieman monipuolistunut ja lisäravinteitakin (proteiinia) tuli nautittua hivenen enempi. Tällä systeemillä mentiin vuodenvaihteeseen asti. Joulukuussa tulin kipeäksi ja meni viikko siinä huilatessa. Sitten koitti railakas uusivuosi ja tuli dokattua lähes pari viikkoa. Tässä sitten, kuten arvata saattaa, treenit oli tauolla kolmisen viikkoa. Tammikuussa, pahimman vapinan hellitettyä, ehdinkin sitten taas hienosti salille.
Semmoinen välihuomautus, että treenipainot olivat jo nousseet selvästi, harjoitus kulki ja vähän tulostakin oli jo saatu. Riippuu tietysti kehen vertaa. Eli siis ei todellakaan enään ryvetty alkukuopissa, mutta parannettavaa oli, kuten aina.Koulupaikkakunta muuttui vuodenvaihteessa Mikkelistä Helsinkiin, mutta muuten koulukiireet pysyi ennallaan. Salilla kävin sitten enempi Helsingissä ja saman ketjun kortilla vkl:n sitten Lahdessa. Helsingissä salini oma-ohjaaja, erittäin pätevä kaveri, teki minulle uuden treeniohjelman. Samalla ohjelmalla porskutetaan edelleen, pienillä muutoksilla vain. Ohjelma perustui minun itseni muokkaamaan nelijakoiseen ohjelmaan. Toimitin ko. henkilölle pitkän sepustuksen treeneistäni liikkeineen, toistomäärineen ja painoineen. Ilmoitin tarkalleen mitä haluan ja mistä pidän. Ohjaajani kirjoitti hirveän määrän mun selityksiä talteen ja sorvasi siitä sitten mulle erittäin toimivan ohjelman.
Myöhemmin tässä hienossa tekstissä mainitaan tämä ohjelma, jota olen aina välillä tarpeen mukaan hieman muutellut. Kuulin samalla myös Inbody 720 kehonkoostumusmittauksesta, josta kuuleman mukaan saattoi olla iloa harjoitteluun. Kävin sitten helmikuun alussa mittailemassa itseäni. Ehdin "valmistautua"/treenata siis kuukauden verran, vuodenvaihteen pirskeiden jälkeen, ennen mittausta. Ja tässä oli tulos:

Tämän jälkeen sitten sain muutetun treeniohjelman
(johon edelleen palaamme myöhemmin) ja lisäksi ruokavalio meni tarkempaan säätöön. Lisäsin ruoka-annosten kokoa hieman ja päätin syöväni enemmän salaattia kuin aiemmin. Ruokavalio oli karkeasti tällainen: aamupala, kahvi+pulla, lounas, pieni välipala, päivällinen ja kevyt iltapala. Treeni- ja palautusjuomatkin muutin, näillä mennään edelleen. Fastin greenlinest tuli kaikki aineet. Hommasin aina seuraavat pussit Hera 80:ä suklaan makuisena, Maito 90 tai Prode90:ä maustamattomana sekä Malto 6:sta. Sotkin noi siten, että 1/3 pussista hera80:ä malto6:n joukkoon ja 2/3 hera80:ä Maito 90 tai Prode 90n joukkoon. Malto+Hera sotkua join 40g treenin aikana veden kera ja Hera+Maito/Prode90 sotkua join maidon kanssa 2x 40g setit, treenin jälkeen ja iltapalan yhteydessä.
Karkit ja roskaruuat jäi vähemmälle ja toukokuun olin lisäksi "dietillä". Lähinnä se tarkoitti Karppaajien ruokavaliota, jossa siis pyritään hiilihydraattimattomuuteen. No hyvällä treenillä ja uusilla ruokavalioilla menin sitten uusiksi mittailemaan kehoani Inbody 720:llä toukokuun lopussa. Tulos oli seuraava:

Parannusta oli siis tapahtunut, mutta jalkojen osalta jonkin treenissä mättäsi. Faija sanoi myös, että geenit olisivat meillä sellaiset, ettei noihin jalkoihin niin vain saataisi lisää poweria.
Tästä jatkui kesätreenit Lahdessa ja sainkin jotain vinkkejä Lahdessa ohjelmaani. Jalkojen pitkät sarjat jätin pois ja keskityin jalkojen osalta tekemään vain "lyhyitä" sarjoja. Koko kesä käytiin normaaliin malliin salilla, mutta otin lisäksi kokeiluun Fastin Kreatiinin. Koko kesä ja alkusyksy menikin sitten kreatiinikuurin avustamana, välillä toki pidettiin pakollisia taukoja siitä. Kuten kreatiinistä on sanottu niin minustakin tuntui, että saisin hieman lisä tsemppiä treeniin. Viimeinen puristus venyi pidemmälle kuin aiemmin ja pitkissä sarjoissa jaksoi hieman paremmin. Mitään isoa boostia siitä ei saa, mutta juuri sen verran lisää rutistusta, että siitä kannattaa maksaa. Ainakin toistaiseksi.
Nyt varmaan olisi aika laittaa näkyville millaisella treeniohjelmalla kesä meni ja millä mennään edelleen. Tällä samaisella siis menty vuoden alusta lähtien, mutta jotain muutoksia olen tehnyt, johtuen inbodyn tuloksista ja treenifiiliksistä. Ja tosiaan ilmoitetut treenipainot ja sarjat ovat niitä viimeisiä joilla olen tehnyt, elikkä kuten arvata saattaa niin vuoden alussa mentiin pienemmillä painoilla.
Ohjelma on jaettu kolmeen (3) lihasryhmään, kolmeen (3) eri vaiheeseen ja viiteen (5) viikkoon.
Perusvoima viikot 1-3:
Päivä 1. Jalat-kyljet:
Liike / toistot / painot
- Kyykky tai Prässi / 12-8-6-6 / 140kg-180kg-200kg-200...240kg (viimeinen riippuu kyykyn syvyydestä, prässipainoja en muista)
- Etureisikone / 2x10 / 150kg
- SJMV / 10-6-6-6 / 140kg-180kg-180kg-180...200kg
- Takareisikone / 2x10 / 145kg
- Lähentäjät-Loitontajat (koneessa) / 2x15 / maks. painot koneesta (70..90kg)
- Pohkeet smithissä / 3x10 / 140...160kg
- Vartalonkierto / 3x12 per puoli / 20...25kg
- Myllyliike / 2x12 / 15kg (yllättävän raskas

)
Päivä 2. Rinta-olkapäät-ojentajat
- Penkki / 12-8-6-6 / 80kg-100kg-120kg-120...130kg
- Vinopenkki KP / 3x10 / 35...45kg
- Rinta taljassa / 2x12 / 45...50kg
- Viparit eteen / 2x12 / 17,5...20kg
- Viparit sivuille / 2x12 / 20...23,5kg
- Hartiakohotus KP / 2x12 / 50kg
- Raskalainen punnerrus mutkatangolla / 3x8 / 35+mutkatanko...40kg+mutkatanko
- Ojentajat ylätaljassa suoralla tangolla / 2x12 / 65..75kg
(- Dippiä/ojentajapunnerrusta/joku muu ojentaja liike / 2x10..12, silloin tällöin)
Päivä 3. Selkä-hauis-vatsat
- Ylätalja eteen leveä myötäote / 12-8-6-8 / 105kg-115kg-125kg-115kg
- Kulmasoutu / 3x10 / 130kg
- Taakse vienti (koneessa) / 2x12 / 40kg per käsi
- Hauisvääntö seisten / 3x8 / 50...60kg
- Hauisvääntö scott-penkissä / 2x12 / 35kg+mutkatanko
- Hauis KP / 2x8...10 / 23,5kg
- Selän ojennus rullaten / 3x hallittu maks
- Vatsarullaus /3x hallittu maks
- Vatsarutistus (bosu-pallo) / 3x hallittu maks
Eli siis noita meen kolmen viikon aikana läpi neljästi (1231-2312-3123), neljästi siis viikkoon salille. Tämän jälkeen seuraa supersarja-viikko:
Päivä 1. Jalat-kyljet
- Polven ojennus koneessa + Jalkakyykky / 3x10+8 / 140kg+180...200kg
- Polven koukistus + SJMV / 3x12+8 / 130kg+160...180kg
- Lähentäjät + Loitontajat / 2x15+15 / maksimipainot
- Pohkeet istuen + Seisten / 2x15+10 / 100kg+140...160kg
- Vartalon kierto / 3x12 per puoli / 20...25kg
- Myllyliike / 3x12 / 12,5...15kg
Päivä 2. Rinta-olkapäät-ojentajat
- Ristikkäistaljarutistus + Penkki / 3x12+8 / 40kg+100...110kg
- Vipurutistuslaite / 3x12 / 80...90kg
- Viparit sivuille + Pystypunnerrus / 2x12+8 / 20...23,5kg+70...80kg
- Hartiakohotus KP / 2x10 / 50kg
- Ranskalainen punnerrus tangolla + Dippi / 3x8+maks / 35kg+mutkatanko + ilman painoja maks
- Ojentajapunnerrus 1 käden vastaote (talja) / 2x12 / 20...30kg
Päivä 3. Selkä-hauis-vatsat
- Taaksevientilaite + Ylätalja eteen / 4x12+8 / 30kg per käsi + 115kg
- Kulmasoutu / 2 x 12 / 130kg
- Hauisvääntö scotissa + Hauisvääntö seisten / 3x12+8/ 30kg+mutkatanko + 50kg
- Selän ojennus rullaten / 3x hallittu maks
- Vatsarullaus / 3x hallittu maks
- Vatsarutistus / 3x hallittu maks
Tää siis tosiaan kertaalleen läpi (123). Jonka jälkeen tulee kevyt viikko joka siis on tän mun kierron viimeinen viikko. Yleensä teen kakkos ja kolmos päivät siten, että pitkiä sarjoja kevyillä painoilla ja tuon jalkapäivän kuten normaalistikkin. Jalat näin koska, yritän maksimoida lihasmassa reenit jaloille ja kaikki aeroobinen reeni mitä jaloille tulee muodostuu kävelystä päivittäin sekä salibändy hommista. Kun tämä kevyempi viikko on mennyt niin kierto alkaa alusta.
Näin on siis menty tähän asti. Ja nyt kävin tällä viikolla taas kertaalleen vuosikontrollissa Inbodyn mittauksessa. Pohjustetaan tulosta siten, että jalkapäivä oli ollut edellisenä päivänä joten se voi hieman pienentää jalkojen lihasmassaa sekä kreatiinista mulla on nyt ollut 1,5kk tauko. Kreatiinikuurit jatkuvat taas ensiviikosta eteenpäin. Mutta tässä tosiaan viimeisin paperi:

Eli jonkinlaista kehitystä on tosiaan tapahtunut. Nyt haluisin kuitenkin tehostaa entisestään treeniä jaloille sekä käsille. Torsossa on minusta lihasmassat ihan mallillaan, mutta jaloilla ja käsillä saisi olla hieman enemmän kokoa niin olis ukko (omasta mielestä) mitoissaan

Sain muutamia hyviä vinkkejä taas ruokavalioon ja treenijuomiin. Sekä kuulemma kannattaisi kokeilla Crossari tunteja, voisi kuulemma tehdä hyvää jalkareeneille. Saas nähdä mihin suuntaan tuo tuosta nytten kehittyy. Kaipaisinkin siis rakentavaa keskustelua aiheen ympärille, toivottavasti saisin vinkkejä omiin treeneihin ja joku voisi saada vastavuoroisesti vinkkejä minulta omiin tekemisiin. Mitään sen suurempaa tavoitetta minulla ei edelleenkään ole, kunhan omaks iloks treenaan ja hieman seuraan, että kuinka tätä ihmiskroppaa on mahdollista muokata. Kilpailut eivät siis siinnä ainakaan toistaiseksi silmissä, jos tuntuu siltä et ne maistuu sit joskus niin katsellaan. Mielummin alottaisin harrastamaan jotain mukavaa painimista, lyömistä tai potkimista näiden muiden harrastusten ohelle, joten ehkä suunta on se. Tiedä sitten miten käy.
Laitetaan tähän loppuun nyt tämmöiset hienot Excel taulukot/kuvaajat/käppyrät. Nuo on tehty noiden Inbodyn papereiden perusteella ja niiden tarkoitus on hieman edesauttaa nyt ja jatkossa noiden tietojen lukemista. Kaikkia kohtia niihin ei ole valkattu, mutta ne "tärkeimmät". Mittauksissa olen päättänyt käydä kolmesti vuoteen, joten seuraava keikka on helmikuussa. En pyri tekemään tästä mitään päivittäin ylläpidettävää blogitekstiä, vaan laittelen silloin tällöin aina tietoja missä mennään. Toivottavasti tämä minun sepostukseni antaisi elinvoima.netille jotain, tai ainakin tän foorumin käyttäjille, edes minulle =). Otankin siis vastaan ideoita ja ehdoituksia mun treeniin.
PS. Enempää ei tähän tekstiä tälläerää saa raapustettua.. Pata jumis ja nukkumaan pitäis mennä, koulua huomen. Tunti vartti täs menikin ilosesti kirjoitellessa. Täydennellään ja korjaillaan virheitä kun on vähän virkeempi olo. Nyt ei enään ehtii edes lukasta läpi, mitä on tullut kirjoitettua. Toivottavasti kelpaa